Intre doua statui de matroane romane, Rutilia, fiica lui Lucius, si Rutilia, fiica lui Publius, se afla un bust colosal, sapat in marmura frigiana: cel mai mare bust din intreaga galerie Chiaramonti a Vaticanului, care numara peste 800 de sculpturi greco-romane, reprezinta un dac. Cu palma dreapta asezata peste incheietura mainii stangi, cu mantia despicata la coate, fruntea usor incruntata si gura intredeschisa, priveste inainte, drept si linistit: dupa aproape doua mii de ani, el inca priveste spre Dacia.
Intalnire de taina:
Dacii din Vatican
Putini sunt acei ce stiu ca in muzeele lumii exist
Trei capete colosale de daci, deosebit de expresive, desi cu privirile sterse de trecerea timpului, se afla in acelasi muzeu, in sala Braccio Nuovo, galerie rareori accesibila publicului. Am gasit-o inchisa, dar la o simpla privire prin sticla dusmanoasa care ne despartea, am zarit chipurile inconfundabile ale dacilor, dominand intrarea in incapere. Cum nu puteam rata o intalnire atat de tulburatoare cu istoria, am obtinut permisiunea speciala de a vizita sala a doua zi, sub supravegherea unui jandarm. Am lasat repede in urma atatea minuni tentante ale artei adapostite la Braccio Nuovo, incepand cu mozaicurile pretioase, vechi de doua mii de ani, care imi furau ecoul pasilor, si pana la colosala statuie a fluviului Nil personificat, si am alergat, printre zei decadenti, amazoane ranite si imparati romani, spre intalnirea cu cei trei daci. Pe partea dreapta a salii, la numarul 9, se afla un comatus, dac de rand in floarea varstei, cu plete bogate, usor ondulate, si barba scurta. In comparatie cu el, capetele de romani din stanga si din dreapta sa sunt de doua ori mai mici. Tot pe partea dreapta, parca urmarindu-i din ochi pe daci, se afla un bust al imparatului Traian. Turul salii continua pe partea stanga unde, aproape de iesire si oarecum fata in fata cu cel dintai cap de dac, se afla si celelalte doua. Un tanar comatus poarta numarul de ordine 115 si inscriptia "Captivus Dacus" (Dac prizonier). Are barba foarte scurta, parul taiat pe frunte, buzele intredeschise si aceeasi atitudine mandra, dar calma. In sfarsit, la numarul 124, se afla un tarabostes (nobil), cu binecunoscuta caciula. Este mai in varsta decat ceilalti doi, barba stufoasa ii este elegant aranjata, are parul tuns scurt la spate si fruntea usor incruntata. Privirea ii este dreapta, pometii usor proeminenti, intreaga infatisare denota inteligenta si hotarare. Despre acest chip s-a spus, de multa vreme, ca ar fi al insusi marelui rege Decebal.
La usa salii, turistii protesteaza: vor si ei inauntru. Sunt singura, privilegiata, in imensitatea salii, fata in fata cu chipurile atat de vii, atat de adevarate, ale unor daci de seama. Pasii carabinierului se apropie, anuntandu-mi sfarsitul intalnirii. Ii mai privesc in ochi inca o data pe cei trei daci. In tacerea Vaticanului, aproape ca ii aud murmurand, cu buzele intredeschise, o rugaciune.
Calea Triumfului:
Dacii de pe Arcul lui Constantin
In luna februarie, la orele opt ale diminetii, Roma inca nu este inundata de turisti. Aproape de Colosseum, pe drumul pe care imparatii romani isi desfasurau procesiunile triumfale, se afla cel mai mare arc de triumf din Roma, ramas in picioare din antichitate. Este Arcul lui Constantin, ridicat de senat in cinstea acestuia dupa victoria sa de la podul Milvius, impotriva lui Maxentiu. Evenimentul se intampla la inceputul secolului al Iv-lea al erei crestine. Patru dintre basoreliefurile de pe acest arc infatiseaza scene de lupta dintre daci si romani. Trecusera deja doua secole de la aceste lupte, dar ele, se pare, mai dainuiau in memoria romanilor. Se considera ca aceste basoreliefuri faceau parte, initial, dintr-un monument al lui Traian, apoi au fost refolosite la monumentul lui Constantin. Capul lui Traian din aceste scene a fost inlocuit cu cel al lui Constantin, dar dacii nu au putut fi inlocuiti. Dar, fapt si mai tulburator, pe cele opt coloane corintice cu care este ornat arcul, patru pe o parte si patru pe cealalta parte, se afla opt statui colosale de daci. Aceste statui impresionante strajuiesc arcul la o inaltime de aproape 25 de metri. Patru dintre ele reprezinta nobili daci, iar celelalte patru, oameni de rand, fara caciuli. Cu totii au o atitudine demna, au capetele usor aplecate si mainile impreunate. Au barbi falnice, pletele le flutura liber sau se scurg de sub caciuli. Mantiile, ornate cu franjuri pe margini, sunt prinse pe un umar si le ajung pana la calcaie. Pantalonii sunt stransi la glezne, in picioare au opinci. Privind in sus, catre ei, ai impresia ca se uita la tine cu blandete si intelegere, dar in acelasi timp, scruteaza zarea, pana dincolo de mari si tari, in Dacia lor. Statuile provin, cu siguranta, tot din Forul lui Traian. Fie impodobeau arcul lui Traian, fie alte monumente din acest for. Dar ce cauta niste statui de daci, pe un monument ridicat la doua secole dupa epoca lui Traian? Reprezentau oare dacii modelul de dusman greu de infrant, devenit un simbol, un stereotip? Sau figurile pline de demnitate si intelepciune ale celor opt daci glorificau, din contra, maretia imparatului triumfator? Indiferent de raspuns, dacii din Roma par invingatori, nu invinsi.
Turistii incep sa umple Colosseum-ul, cei mai multi ignorand frumusetea statuilor de pe arcul de triumf. Ma alatur lor, fara sa pot fi impresionata prea tare de acest imens amfiteatru, in care a curs atat de mult sange, s-au ucis atatea animale si atatia oameni. Colosseum-ul este, pentru mine, cel mai bun loc pentru a admira, de la inaltime, chipurile scaldate de eternitate ale dacilor de pe Arcul lui Constantin.
Intoarcerea dacilor
Un bust enorm, probabil, candva, statuie intreaga, se afla la Muzeul Borghese: un tanar dac, cu ambele maini lipsa si cu fata zdrobita. Alte statui, capete si busturi de daci se gaseau odinioara in Roma, in muzeele Torlonia, Lateran, Capitolin, sau chiar in atelierele unor sculptori, precum Canova si Tadolini sau Monteverde, iar lista nu se opreste aici. Din pacate, colectiile au fost mutate de colo-colo, au fost vandute, descompuse, reintregite, iar urma dacilor a fost pierduta adesea. Dar Roma nu este singura care ascunde astfel de comori. La Florenta se afla cateva statui minunate de daci, din porfir, alte statui se gasesc la Napoli. In afara Italiei, ii gasim in multe muzee si colectii private: la Oxford, Berlin, la Paris (Luvru), Madrid, la Praga, la Toulouse, Bruxelles, la Sankt Petersburg (Ermitaj), la Copenhaga, Smyrna, Atena, la New York, in Israel etc. Cel mai recent cap de dac a fost descoperit in 1999, in Forul lui Traian, si a fost expus, de curand, pentru scurta vreme, la Muzeul National de Istorie a Romaniei din Bucuresti.
Dacilor din muzee le mai zambeste cate un turist grabit, iar blitz-ul vreunui aparat de fotografiat le mai aminteste poate, vag, de scanteierile sabiei curbate, in ultima lor lupta de aparare a Sarmisegetuzei. Dacii din parcuri privesc de secole trecatorii, mereu altii, tot mai grabiti, iar cate o pasare se mai odihneste pe faldul mantiei aristocratice, prinse pe umarul stang cu o fibula domneasca. Iar in depozitele prafuite, din cand in cand, un paianjen isi tese panza in cate o palma de dac... Cine sa le poarte de grija? Cine sa le redea identitatea? Cine sa le descifreze misterul si sa-i readuca, simbolic macar, acasa?
Leonard Velcescu s-a stabilit in Franta de mai multa vreme. Teza lui de doctorat in istoria artelor, sustinuta in anul 2000 la Sorbona, are ca subiect tocmai aceste reprezentari de daci. Un tanar modest si o lucrare de mare valoare, care nu doar inventariaza busturi, capete si statui, ci patrunde in adancul unor intelesuri care nu au mai fost accesibile nimanui inaintea sa. Raspunsurile pe care ni le-a dat la cele cateva intrebari pe care i le-am adresat ne-au convins de importanta cu totul exceptionala, nebanuita, a acestui subiect. Fie ca eforturile sale sa-i fie rasplatite, macar cu bucuria si mandria pe care le vor simti cei care, datorita lui, vor afla, poate pentru prima data, despre acesti daci vitregiti de soarta si despre insemnatatea lor imensa in istorie.
"Statuile au fost sculptate dupa modele reale.
Multi prizonieri daci au fost adusi la Roma"
- Lucrarile de specialitate ne indicau un numar mic de statui de daci. Dumneavoastra ati gasit peste o suta. Cum ati dat de urma lor si de unde provin?
- Am inceput cu ani in urma aceasta cercetare a imaginilor de daci in sculptura, cautand prin salile muzeelor si prin rezervele lor. Multe lucruri importante stau prin rezerve, uitate si abandonate. De altele am aflat datorita mentiunilor mai vechi, din literatura de specialitate. Aceste sculpturi de daci, pastrate acum in muzee si colectii particulare, au fost gasite in mare parte in Forul lui Traian si au fost facute de artistii antici romani (oficiali, de la "curte") in perioada lui Traian. Exista insa si statui de daci facute intr-o perioada mai tarzie, posterioara lui Traian (de exemplu, in timpul lui Hadrian), care au cu totul alta origine si o alta istorie. Este foarte important de retinut ca, din punct de vedere iconografic, in timpul lui Traian, arta romana se afla la apogeul ei, iar calitatea sculpturilor de daci, din punct de vedere portretistic, este remarcabila. Nicidecum nu au fost lucrate ca o imagine stereotipa, adica toate la fel, cum se reprezentau de pilda divinitatile, ci au fost sculptate dupa modele reale (prizonierii daci au fost dusi in numar mare la Roma), intr-un stil realist roman, caracteristic pentru aceasta perioada. Detaliile sunt minutios realizate si naturaliste, reprezentand fizionomia detaliata a fiecarui personaj: atitudine demna, privire agera, de neinvins, calma la exterior, relativ agitata la interior, gata sa treaca la actiune, la momentul potrivit. Cand ma refer la sculpturile de daci redate in teza mea, vorbesc, bineinteles, de statui, statui acefale (fara cap), busturi, capete, multe fragmente (brate, maini, picioare, incaltaminte - opinci de tipul celor ce se poarta astazi in Mehedinti - Izverna etc.). Mai am in studiu o serie de imagini de "barbari" (daci) care nu sunt inca incluse in catalogul cartii, inca nu le-am studiat complet: unele sunt antice, altele au fost facute intr-o perioada mai recenta, intr-un stil de amator, provincial, rustic etc.
- Toate statuile provin din Forul lui Traian? Care era rostul lor? Unde erau asezate in antichitate?
- Aceste statui de daci au fost facute de romani in perioada lui Traian, pentru Forul de la Roma. Conform reconstituirilor Forului lui Traian facute de italieni si, ceva mai recent, de americani, cred ca au fost la origine in jur de o suta de statui de daci. In curtea principala a forului, aceste statui se aflau la inaltime, dea
STATUI DACI-IN GRADINA BORGHESE -ROMA
"Dacii au mainile impreunate,
nu legate, asa cum procedau romanii
cu prizonierii barbari"
- Se considera ca toate aceste reprezentari sunt ale unor daci prizonieri. Exista si statui de daci liberi, in alte posturi decat cea de prizonier?
- Toata literatura de specialitate considera ca este vorba de reprezentari de daci "prizonieri", insa eu nu sunt de acord cu aceasta interpretare. Este mult de spus, dar incerc sa rezum in cateva cuvinte. Daca observam cu atentie aceste statui, se poate remarca faptul ca personajele sunt intr-o pozitie demna, normala, linistita, de repaus, si nicidecum intr-o pozitie agitata, furioasa, umilitoare. Aceasta pozitie cu mainile impreunate (nu legate!) se poate vedea si azi la taranii nostri. Cand ceream voie sa fotografiez in Romania, la sate, tarani in costumul popular, mi se raspundea "asteptati, va rog", isi dregeau putin hainele de pe ei, le scuturau putin cu mana si - aici devine interesant - impreunau mainile in fata, la nivelul pantecului, deci luau exact aceeasi pozitie pe care o au statuile de daci. Un alt indiciu este acela ca romanii, pentru a face prizonier un "barbar", il legau cu mainile la spate, pentru a-i reduce mobilitatea mainilor, cu catuse (foarte asemanatoare cu cele din zilele noastre), cu lanturi. Insa in cazul dacilor, nici vorba de asa ceva. Prin urmare, pot sa spun ca nu am intalnit la nici una din sculpturile de daci din Forul lui Traian aceasta imagine (reala) de prizonier, descrisa mai sus.
- Daca nu este vorba de niste prizonieri de razboi, care era totusi rostul lor intr-un for care celebra tocmai infrangerea dacilor?
- Este foarte mult de discutat in jurul acestui subiect, care are numeroase ramificatii si paranteze. Pot sa va spun ca aceste sculpturi ocupau un loc foarte important din punct de vedere iconografic, fiind ca o imagine a "barbarilor" in inima lumii romane, adica la Roma. De ce romanii (mai precis Traian) au decis sa-i reprezinte pe daci, popor considerat "barbar", in centrul de elita al lumii romane? De ce nu au fost reprezentate personalitatile romane, cum ar fi fost mult mai logic? Este un Mare, Mare Mister. Nu trebuie sa uitam ca acest for a fost construit pentru a-l glorifica pe imparatul Traian. Dar, in urma constatarilor arheologice, putem adauga ca, in acelasi timp, acest loc de o mare importanta pentru romani a fost dedicat in mare parte si glorificarii dacilor. Invinsii au fost glorificati si omagiati de invingatori. Acest lucru consider ca este de o mare importanta si poate fi considerat total iesit din comun. Adica, romanii au adus, au implantat, de buna voie, imaginea dacilor, un popor invins, imaginea lumii "barbare", in locul cel mai de pret al lor, Forul.
- Exista, intre aceste chipuri, vreunul despre care sa se poata spune cu destula certitudine ca este al regelui Decebal?
- Sa nu uitam, domeniul artei nu este o stiinta exacta, aici putem vorbi de ipoteze plauzibile, de idei mai mult sau mai putin sustinute, dovedite, analizate etc. Da, este foarte posibil sa existe si un portet al lui Decebal. Am intalnit printre aceste sculpturi de daci mai multe (trei), care se aseamana foarte mult intre ele si care par a reprezenta acelasi personaj. In mod logic, ne punem intrebarea urmatoare: de ce oare romanii si-au dat silinta de a reprezenta acelasi chip de dac de mai multe ori ? Este foarte posibil ca acest dac sa fie un anume dac, o personalitate, regele dacilor, insusi Decebal. Iar aceste ipoteze devin si mai sustinute, daca comparam aceste capete (unul de la Vatican si doua de la Florenta - Gradina Boboli si Muzeul Domului) cu imaginile lui Decebal de pe Columna lui Traian: avem marea surpriza de a constata ca asemanarile sunt foarte mari. Un al patrulea cap de dac, pastrat in Rusia, la Ermitaj, prezinta mari asemanari cu celelalte trei. Dar ceea ce m-a intrigat putin - si din acest motiv am ezitat sa-l tratez laolalta cu celelalte trei - este faptul ca personajul, desi seamana mult cu celelalte, pare sa fie mai in varsta. Este posibil sa faca parte din familia lui Decebal? De ce nu? Textele antice chiar pomenesc de un frate al lui Decebal, pe nume Diegis. E drept, nu este decat o ipoteza. Mai mentionez ca in Forul lui Traian si in alte muzee (la New York, de exemplu) am gasit si copii "barbari". Am discutat cu conservatorii de la Forul lui Traian si de la Vatican, si acestia au fost de acord ca aceste reprezentari de copii, gasite in Forul lui Traian, sunt copii "barbari" (si nicidecum copii de romani), iar imbracamintea ce se identifica pe aceste fragmente si tipurile figurilor lor pledeaza pentru iconografia dacica. Deci, copii daci.
STATUI DACI -MUZEUL LOUVRE-PARIS
Mai rea decat moartea: uitarea
Au auzit istoricii nostri de Leonard Velcescu si de nepretuita sa lucrare? Au auzit ei de aceste minunate statui, martore ale identitatii noastre? A incercat Ministerul Culturii sa le inventarieze, sa imprumute macar o parte din ele si sa organizeze o expozitie in Romania? Sau cel putin sa finanteze efectuarea unor duplicate, pentru a-i aduce acasa pe acesti daci ramasi pe meleaguri straine, de doua mii de ani? Sau a incercat sa fotografieze toate aceste reprezentari risipite in intreaga lume si sa alcatuiasca un album?
Aceste chipuri de daci ne privesc, peste mari si tari si peste secole departare. Ei nu sunt prizonieri: nu exista nici macar o singura statuie de dac cu mainile in lanturi. Ochii lor ascund o enigma, expresia lor este aceea a unor intelepti. De ce au vrut romanii sa ii aiba, in mijlocul Romei si in mijlocul imperiului lor, pe acesti enigmatici initiati, cu privirea lor senina, dar de nedescifrat? De ce i-au adus in for si le-au inchinat o grandioasa columna, celebrandu-le moartea si sacrificiul? Nu Traian si neamul sau de cuceritori ai lumii sunt cei ce i-au scos pe daci din istorie. Dimpotriva! Lor trebuie sa le fim recunoscatori pentru ca i-au facut nemuritori, prin trupul marmurei. Noi suntem cei ce vrem sa-i dam afara pe daci din tara lor, prin nepasarea noastra. Noi suntem cei care continuam sa le risipim cetatile, fara sa le vedem sufletul in fiecare piatra, cum adevarat jelesc versurile poetului: "De teama sa nu inviem,/ Ne-au risipit cetatile, ne-au ucis altarele,/ Toate frumusetile, ca-ntr-un blestem,/ Ni le-au schilodit. Si-am ramas doar cu soarele./ Din el ne-am croit poteci in padure, in munte,/ Langa vetre marunte./ Daca te uiti bine, inapoi/ In pietre, nemuritori, suntem noi, numai noi".
STATUI DACI-MUZEUL ERMITAJ
ARTICOL DE AURORA PETAN
Foarte interesant si bine scris articolul. Mi se par superbe statuile din Gradina Borghese, sper sa ajung vreodata sa le vad in realitate. Felicitari!
RăspundețiȘtergereStiti ce am observat ? Si m-am uitat bine si la fotografiile acestea si la cele pe care le-am mai gasit si in alte parti. Nici un dac nu era rotofei, nici la fata nici la corp. Nici chiar cei mai in varsta cu barbile lor mari, nu aveau burta. Un popor luptator si muncitor nu se umfla ca un balon. Bine ar fi sa fie asa si azi.
RăspundețiȘtergereSi mai e ceva. Daca o sa privim bine fotografia domnului Leonard Velcescu o sa observam ca seamana, daca i-am pune un pic de barba, cu dacii pe care-i "canta" atat de frumos in teza sa de doctorat.
Multumesc pentru articol, face parte din categoria EXCELENT.
da,corecta afirmatia ta,uita te si la miinile lor sunt miini muncite invatate cu minuirea armelor dar si cu coarnele plugului la fel cu ale taranilor nostri,multumesc pentru aprecieri
RăspundețiȘtergereUn articol extrem de bun, care atinge coarda sensibila...Dna Petan punea o intrebare: oare nu poate face nimeni macar niste fotografii care sa fie prezentate intr-o expozitie? E pacat ca noi, romanii habar nu avem de lucrurile astea si ce e mai rau, ca cei care ar avea putere sa faca ceva, nu-i intereseaza absolut deloc acest subiect, de parca nu ar fi si stramosii lor! Dar mai stii? poate ca nu sunt...
RăspundețiȘtergereExcelent! Ar fi interesant sa vedem daca nu cumva dacii erau reprezentanti ai religiei a carui apostol era Mitra. De vazut asemanarea izbitoare intre dacii nostri si adeptii acestei religii....
RăspundețiȘtergeresi gresii si mai apoi romanii au preluat de la civilizatia pelasga (care sunt stramosii geto dacilor)mai multi zei si zeite
RăspundețiȘtergereUnde pot fi vazute statui ale dacilor in Madrid si Toulouse?
RăspundețiȘtergereeu am fost si la Roma si la Florenta unele le-am vazut. am urmarit si emisiunea Codul lui Oreste in care dialogheaza pe tema dacilor, pe tema limbii romane si asemanarea ei cu latina. in emisiunea lui se configureaza niste idei interesante. ar fi minunat sa fie lasat sa dezbata din nou aceasta tema
RăspundețiȘtergerePur si simplu superb. Inca odata se confirma ce se stia in mod empiric. Mare parte din istoria dacica a fost furata si carata spre Roma. Acum ca exista si dovezi din ce in ce mai dese, poate o sa avem iar sansa se ne ridicam spre idealul demult apus. Dacii!
RăspundețiȘtergereunde anume la florenta sa gasesc statuile dacilor??? merci!
RăspundețiȘtergereGiardini di Bobolli.
ȘtergereAm fost la Toulouse si nu am vazut acele statui ale dacilor. Daca stie cineva unde pot fi vazute sunt in continuare interesat de aceasta informatie deoarece voi mai merge acolo. Si ma intereseaza si locatia acestor statui din Madrid.
RăspundețiȘtergerehttp://193.43.102.66/iguana/www.main.cls?sUrl=search&t=1355197769533&searchProfile=GDS#anchor_Results
RăspundețiȘtergereDACE : 1-9 dintr-un total de 9 rezultate
RăspundețiȘtergereCaptivi regiile Stat. vet. MARM.
RG Arte Arch. III. 1544 (4), fig. 28
[Captivus în Hortis Mediceis]
Perrier, Francois, c. 1590-1650.
Romae: [sn], 1638.
[Captivus în Hortis Mediceis]
Perrier, Francois, c. 1590-1650.
Un Paris: chez la Veuve de deffunct Perier [sic.], 1638.
[Captivus în Hortis Mediceis]
Romae: Io. Iacobi de Rubeis Formis, 1638.
Parthorum rex captivis e Nigro Lapide Romae în aedibus Caesij
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]
Parthorum Rex captivus în aedibus carte: Farnesij
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]
Partorum reges duo captivi e Nigro Lapide ibidem în cuius medio EST colos Romae în Cesijs aedibus
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]]
Rex Armeniae captivus ibidem carte: Farnesij
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]
Rex parthor. captivus e Marmore în ARCU Constantini prope amphitheatrum Vespasiani
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]
arhiva secreta vaticana.31.000 metri cubi e 43.000 metri DACE : 1-8 dintr-un total de 8 rezultate
RăspundețiȘtergereLimba: latină (8)
Limba: latină (8)
[Captivus în Hortis Mediceis]
Perrier, Francois, c. 1590-1650.
Romae: [sn], 1638.
[Captivus în Hortis Mediceis]
Perrier, Francois, c. 1590-1650.
Un Paris: chez la Veuve de deffunct Perier [sic.], 1638.
[Captivus în Hortis Mediceis]
Romae: Io. Iacobi de Rubeis Formis, 1638.
Parthorum rex captivis e Nigro Lapide Romae în aedibus Caesij
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]
Parthorum Rex captivus în aedibus carte: Farnesij
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]
Partorum reges duo captivi e Nigro Lapide ibidem în cuius medio EST colos Romae în Cesijs aedibus
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]]
Rex Armeniae captivus ibidem carte: Farnesij
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]
Rex parthor. captivus e Marmore în ARCU Constantini prope amphitheatrum Vespasiani
Cavalieri, Giovanni Battista, c. 1525-1601.
Romae: Ioannes Iacobus formis de Rubeis ..., [1648-1691]http://193.43.102.66/iguana/www.main.cls?sUrl=search&t=1355197769533&searchProfile=GDS#anchor_Results
dacii sunt unul din triburile slave,dacii vorbeau runele,runele = limba slava,jidanii neau despartit shi ne domina,a venit timpul sa ne unim shi sa ne eliberam de subjugul jidanesc,,https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=wJPG97RBiA4&feature=endscreen https://www.youtube.com/watch?v=J5dRl_HM9PU
RăspundețiȘtergerenoi suntem rasa ariana,,cuvintul rasa cuvine numai la rasa alba,,,in limba rusa раса = род асов страна асов,,, patru popoare venite din patru constelatii ,popoarele in limba rusa Х'арийцы, Д'арийцы, Расены и Святорусы
RăspundețiȘtergere,,, HIPERBOREA este locul unde au locui la inceput,noi suntem nascuti de dumnezei,noi suntem copii lor adica suntem dumnezei,,celelalte tipuri de oameni:negri arabii = semitsii,,shapte popoare aduse pe planeta cu mult dupa noi,ei sunt facuti artificial = corcitura de maimute,reptile shi oameni deai noshtri,,,,singele lor bazat cu anumite elemente devine albastru shi verde http://via-midgard.info/news/article/tajna-krovi-strashnee-spida.htm
am vazut intimplator la televizor statue a dacilor in sicilia
RăspundețiȘtergerePot prelua acest articol?
RăspundețiȘtergereDacii...
RăspundețiȘtergere