"Brandul de ţară": imagine externă în care România este identificată cu un amalgam ciudat, în care Nadia Comăneci, Hagi şi Ilie Năstase sunt adunaţi la grămadă cu Dracula, iar mămăliga şi sarmalele, cu Ceauşescu. Dar de nişte ani buni, mai-marii noştri se zbat să inventeze un "brand" adevărat, care să ne aducă celebritatea, dar şi banii turiştilor care ne cam ocolesc. Mai întâi a fost "Dracula Land", parcul tematic mort încă din faşă. A urmat "Fabulospirit"-ul, himera care a trăit doar în actele oficiale. Iar acum testează, pe foarte mulţi bani, "Land of Choice", bazaconia legată de frunza ministresei Udrea – simbol grafic banal, un soi de "Foaie verde, laba gâştii". În tot acest timp, un tezaur discret ne-a promovat deja imaginea în lume mult mai eficient decât ar reuşi vreodată bătrânul Dracula, fie el chiar şi aliat cu frunza Elenei.
"Brand"-ul care ne-a făcut deja celebri în lume vine din negura timpului, icoană a istoriei străvechi. Iar vectorii săi de imagine sunt "Gânditorul de la Hamangia", "Zeiţa de la Vidra", "Idolul de la Moigrad", altarul zeilor neştiuţi de la Parţa, superba ceramică de Cucuteni ori ciudaţii idoli Gumelniţani. Vi se par doar cioburi hârbuite şi potcoave de cai morţi? Fals: sunt martorii vremurilor când de aici, de pe meleagurile noastre, se dădea "ora exactă" a civilizaţiei europene. Până de curând, doar oamenii de ştiinţă erau familiarizaţi cu aceste relicve. Dar asta s-a schimbat în ultimii ani, de când vestigiile preistoriei noastre au ieşit în lume, prin câteva expoziţii senzaţionale.
Asediul preistoric asupra lumii moderne a început în 2008. Prima "ţintă" vizată a fost "Historishe Museum" din Olten-Elveţia care, între 2 iunie şi 1 octombrie, a găzduit expoziţia "A l’aube de l’Europe, Les grandes cultures neolithiques de Roumanie" – "Zorii Europei, Marile culturi neolitice ale României", compusă din 1.112 relicve arheologice străvechi. A fost un succes imens. Motiv pentru care specialiştii au inclus-o pe lista primelor cinci evenimente culturale de importanţă mondială ale anului. Aveau şi de ce: vechi de şase-şapte milenii, obiectele ex-puse aparţin unor civilizaţii care erau deja bătrâne când faraonii Egiptului Antic începeau să-şi înalţe piramidele. A fost prima ocazie când Occidentul afla că Balcanii şi actualul teritoriu al României au fost "poarta" prin care civilizaţia a pătruns, puţin câte puţin, în restul Europei. Presa internaţională a scris atunci că publicul larg, dar şi lumea ştiinţifică au admirat "varietatea, calitatea şi bogăţia luxuriantă a formelor şi culorilor, a simţului artistic, specifice unor culturi de excepţie." În patru luni, expoziţia a avut 100.000 de vizitatori. 100.000 de entuziaşti pe care "Land of Choice" ori avatarul său "Explore the Carpathian garden" nu-i va atrage, oricâte milioane de euro se vor cheltui pentru promovarea lor.
Apoi, în 2009-2010, preistoria a "cucerit" lumea de azi, în alte trei "campanii". "Oastea neolitică" a fost compusă din 175 de vestigii străvechi, plus alte câteva zeci, la fel de importante, provenite din ţările vecine. Toate adunate în expoziţia "The Lost World of Old Europe-The Danube Valley 5000-3500 BC" ("Lumea Pierdută a Vechii Europe-Valea Dunării 5000-3500 î.Hr."). Noul "voiaj" a început pe 10 noiembrie 2009 cu expoziţia de la "Institute for the Study of Ancient World", din New York, prima ocazie în care America a intrat în contact cu preistoria noastră. Fapt recunoscut de directorul muzeului gazdă: "Până în acest moment, un mare număr de arheologi n-au ştiut nimic despre existenţa acestor uimitoare civilizaţii, denumite generic Old Europe". Apoi, din aprilie şi până în septembrie 2010, vestigiile admirate de americani au fost la "Ashmolean Muzeum of Art" a Universităţii Oxford, unde englezii au fost şi ei fascinaţi de relicvele preistoriei noastre, pe care le vedeau pentru prima oară. În cea de a treia etapă, "neoliticii" noştri au cucerit Grecia: între 6 octombrie 2010 şi 10 ianuarie 2011, expoziţia care uimise deja America şi Anglia a fost găzduită în Muzeul de Artă Cicladică din Atena. Şi cu toate că vechea Eladă este acum un imens muzeu arheologic, vestigiile neolitice s-au bucurat de acelaşi succes ca în primele două "escale".
Puse una peste alta, "aventurile" muzeistice ale preistoriei noastre au atras, în total, câteva sute de mii de vizitatori. Şi, mult mai important, a adus România în atenţia unui public sofisticat care a aflat că aici, la noi, există vestigii istorice mult mai vechi decât în majoritatea celorlalte zone ale lumii. Şi cel puţin la fel de interesante. Pe scurt, "Gânditorul" şi restul relicvelor preistorice şi-au făcut datoria de vectori de imagine ai unui brand de ţară deosebit de eficient. De aici încolo, sarcina aducerii celor interesaţi pe meleagurile de unde a început civilizarea vechii Europe revine mai-marilor noştri care ar trebui să nu uite că multe ţări câştigă bani grei punându-şi trecutul "la muncă".
Ce ar trebui să facem? Poate ceea ce vecinii noştri fac deja. Bulgarii şi-au popularizat trecutul neolitic şi atrag mulţi turişti, cu tot cu banii lor, atât în muzeele de specialitate, cât şi în zonele unde s-au descoperit relicve preistorice. Asta ca să nu mai vorbim despre nenumăraţii curioşi care vin să vadă "Tezaurul regilor traci", un alt capitol de istorie extrem de bine popularizat.
La graniţa de nord-est, ucrainenii se dau peste cap ca să-şi lege trecutul de cultura Cucuteni şi de superba ei ceramică pictată. Ce-i drept, acum 6.000 de ani, graniţele de azi nu existau, iar cucutenienii locuiau pe un spaţiu imens, întins din centrul ţării noastre până dincolo de Kiev. O cultură unitară peste care ucrainenii vor să se facă proprietari. Miza? Tot turiştii curioşi pe care speră să-i atragă. Şi sunt atât de hotărâţi să facă asta, încât la Campionatul European de Fotbal din 2012 vor încerca să impună înlocuirea enervantei Vuvuzele africane cu "Zozulica", o fluierice din lut similară ocarinei de pe la noi. Atâta doar că ei spun încă de pe acum că, deşi o consideră "pur slavică", "Zozulica" îşi are originea în cultura Cucuteni. Pare un fleac, dar nu va mai fi aşa dacă ei vor reuşi să impună acest substitut "cucutenian" al Vuvuzelei.
Eu zic totusi ca cel mai bun brand de tara, este steagul dacic. Nimic nu e mai autentic decat un lup purtat de forta bruta a unui balaur. Si de-i mai dau si glas, ma jur ca li s-or ridica paru pe spinare ascultatorilor si privitorilor.
RăspundețiȘtergereGanditorul si a lui nevasta, plus toate celelalte descoperiri neolitice, din care nu trebuie sa lipseasca " fratia coifurilor regilor daci" sunt temelia peste care poate trona ceea ce aduna laolaota un popor, stindardul nemuritor al neamului, pe care apoi sub diferite forme l-au preluat mai marii stapanitori ai Europei.
"A fost prima ocazie când Occidentul afla că Balcanii şi actualul teritoriu al României au fost "poarta" prin care civilizaţia a pătruns, puţin câte puţin, în restul Europei."
RăspundețiȘtergereIar in actual teritoriu al Romaniei procesul de neolitizare vine din Anatolia, prin Grecia si Balcani. Iar in vestul Europei avem cultura ceramicii liniare. Noi am jucat doar rolul de punct de trecere. Aceste civilizatii neolitice nu ar trebui vazute ca o dovada a vechimii noastre deoarece dispar sub valurile indoeuropenilor.
@Sabin
RăspundețiȘtergereSpre deosebire de celelalte statuete neolitice si eneolitice, un steag nu mai poate fi gasit in forma originala din cauza panzei colorate care a putrezit.