Editura
BUNA—VESTIRE din Râmnicu Vâlcea isi face o datorie de onoare de a aduce la
cunostiinta lumii intregi cea mai frumoasä veste: Roma Veche si Romanii vechi au
fost si sunt inca in DACOROMANIA de astazi.
Aceastä
surprinzatoare, noutate—veche este ipoteza studiatä si argumentatä a valorosului
cercetätor istoric Parinte1e DUMITRU BALASA, PATRIARHUL de Drägásani. La cei 87
de ani,
Pärintele Bä1asa din Sutestii de
Vâlcea, lângä Drägäsani, ortodox convins, a infruntat multe greutàti, afirmând
cu tärie cã avem o glorioasa ginta, GINTA DACOROMANA si nu am valorificat-o.
Aceastä cronicä este dovada cea mai gräitoare a ortodoxismului, statornic pe
aceste locuri binecuvântate de Dumnezeu.
Cunoscut in tarä, cat si in
strainatate Pärintele Bä1asa se alãturä unor, monstri sacri asa cum ii numeste
G. D. ISCRU in lucrarea, Traco—Geto—Dacii, natiunea matcä din spatiu1
Carpato—Danubiano— Balcanic (Bucuresti 1998), inscriindu-se pe linia lui N.
Densusianu, Mihai Eminescu, B. P. Hasdeu, Mircea Eliade si a altor cunoscätori
si pretuitori ai traditiei si sufletului românesc.
Lucrarea de fatä, cel mai valoros
document istoric ce priveste continuitatea noasträ in aceste tinuturi, se
adreseazã tuturor intelectualilor din lume si domicilor de a afla adevärul in
ceea ce priveste, DACOROMANIA de ieri, de azi si dintotdeauna cum ii place
parintelui D. BALASA sä ne spunä. Dumnezeu sä-i binecuvânteze cununa acestor ani
multi si sä rämânä un exemplu pentru noi toti; de muncä, de trudä, de räbdare,
de cinste, verticalitate, iubitor de neam, de frumos si mai ales de scormonitor
al documentelor vechi.
Sä ne
bucurati, ani multi de aici inainte, Patriarhule de
Drägãsani.
Omagiu
si multumire ing. PANU MISAILESCU DUMITRU fàrä de care n-am fi putut scoate
aceastä carte.
Preot
NICOLAE STATE BURLUSI
IN LOC DE
PREFATA
Roma
Veche si Roma Italicã
(a se
vedea revista, Columna 1998 iulie-septembrie, reprodusã si de, Adevãrul literar,
Bucuresti, 1998, octombrie)
S-a
precizat de rarii arheologi ai lumii cä Vechea Europa a fost la nord de Dunäre
si a avut centrul — Corona Montium, cu cetätile Helis—Sarmisegetuza (din
depresiunea Hategului) si Roma Veche (de la confluenta Siretului cu Moldova).
Utilizând documentele etnografice si istorice am precizat cä suntem aici de mii
de ani. Nu am venit si nu am fost nomazi. Austral—antbopus—olteniensus ne
apartine.
Cel mai
vechi regat feminin (c. 6500—3 500 i.H.), cu regina Dacia—Dokia, sau cu regina
Hestia; devenitä zeita in panteonul grecesc ca si in cel roman—peninsular — sub
numele de Vesta, este
al
nostru; de fapt ca si cea mai veche limbä — Limba Dacorornânä. Termenul de
dacoromân utilizat de marii nostri lingvisti l-am socotit real si nu stiu de ce
istoricii nu au adoptat acest termen?!... Revolutionarii de la 1848 voiau ca
tara sä se numeascä Dacoromânia. Dacã se adopta acest termen (vezi Aura Florescu
din Craiova) nomazii sedentarizati nu ne-ar mai fi contestat
continuitatea.
In
patriarhat am avut un mare preot si rege—legislator —Zalmoxa (Sal = preot; moxa
mare). Cea mai veche scoalä de pe Terra, cu local propriu, a fost Universitatea
Zalmoxianã (circa 1400 i.H.). Elevii lui Pitagora au invätat in Scolile
Zalmoxiene. Jurämantul pe care ii depun medicii si astazi, asa zisul, Jurämânt
al lui Hipocrat, este de fapt jurämântul medicilor zalmoxieni
—amplificat.
Nu s-a
stiut (sau nu s-a dorit sã se stie) de giganticul arbore geneatogic at
tracodacilor si nici faptul cä Traian a fost Trojan —un dac. Räzboiul cu Decebal
a fost un räzboi fratricid. Cel mai mare tezaur al lumii vechi a fost in
capitala Daciei. Roma Veche, cu mii de ani inainte de Roma italicà (c. 3000 ani
i.H.) a fost in actuala Moldovã, unde azi se aflä orasul Roman. Impäratii
Regilianus (c. 25 9—260 d.H.) si Ler—Galer I (+311), ca si Galer II— de la
Romula (+313), au fost daci. In anul 305, Galer I a desfiintat Imperiul Roman si
a infiintat Imperiul Dacia Mare, ce tinea din Asia Mica pânä in Iberia. Este o
realitate necunoscutä istoricilor. desi ea apare documentar (vezi Lactentius si
Eusebiu). Limba dacilor nu a dispärut, ea este limba ce o vorbim noi azi,
desigur dezvoltatä.
Curtile
imparatesti, ale lui Ler Impäratul, erau la Romula, lângä Caracal. (Dimitrie
Cantemir stia acest lucru).
Apusul
papal a vrut sã distrugä Ortodoxia. Cronica, Roma Veche, scapata de pârjolul
papistas, s-a gäsit ulterior la Petersburg si Moscova. Se stie cä incepând cu
papa Formos (89 1— 896), care, s-a lepadat de legea lui Hristos trecând la
latinie, au urmat cruciadele impotriva ortodoxiei, care au culminat cu Cruciada
a IV-a, a lui Baldovin conte de Flandra, care s-a incoronat imparat a
transformat Sfánta Sofia in bisericä papistasä, la 13 aprilie 1204. Acesta, cu
ajutorul inchizitiei a ars toate documentele si arhivele ortodoxe din
Constantinopol si din tot teritoriul, actiune ce a durat pânä in anul 1330; când
Basarab Voievod a bätut la Posada armatele intregutui Apus papal. De aceea noi
nu avem documentele mai vechi decát secolul al XI V-lea. Cronica, Starâi Râmâ
aflatä la Petersburg in patru exemplare si la Moscova in trei exemplare, dintre
care trei se aflä microfilmate ta Academia Românã din Bucuresti, ne vorbesc de
Vechea Romä, ce era in actuala Moldovä, cu mii de ani inaintea Romei
Peninsulaire—italicä.
Citind
cu atentie, Eneida, afläm ca Eneas a fost izgonit din Troia (care era lânga
Histria), cu douäzeci de coräbii, cu romani cu, Roma Dea. Asa scrie Virgilius.
Deci romanii italici au venit din Troia. Aromãnii — Românii Macedoneni sunt
Dacoromânii din muntii Pindului, care nu au recunoscut niciodatä stãpânirea
romanilor peninsulari.
La
indicatiile mele ing. Venera Dumitrescu a alcätuit, Adevãrata hartä a lumii
vechi (A se vedea si, Tara Soarelui de Pr. D. Bãlasa — Ed. Kogaion, Bucuresti
1997).
Asa cum
am scris cândva in revista, Tribuna ideilor din Nasaud, cea mai veche cultura de
pe Terra este Scoala—Universitatea Zalmoxianä; despre care am scris si in
ziarul, Gorjanul in 1995. In baza unor documente grecesti si latinesti
neutilizate de istoricii nostri, am declansat in 1982, Miscarea Zalmoxianä la
Floresti (Gorj). Dintre membrii fondatori, aläturi de mine, care i-am catalizat,
pot aminti pe prof. Zenobie Cârlugea, prof. Nicolae Brânzan, cc. Zoe Elena Deju,
prof. Liviu Poenaru si altii.
Aläturi
de acestia, se aflä un grup inimos si dinamic la Cluj, alcätuit din profesorii
Horia Muntenus, Bogdan Pletea, Ion Florin Tene, iar impreunä cu remarcabilii
oameni de culturä craioveni Alexandru Firescu, Toma Rädulescu si cu d-l Vasile
Ponea redactorul coordonator al revistei, Caietele Columna — Gorj, alcätuiesc
suficiente nume si potente care vor duce mai departe miscarea zalmoxianä in
Dacoromânia — patria noasträ.
Revista, Dochiana aflata in al
treilea an de existenta, redactatä de Pr. Ion Marinescu, sub directia inca si
sub realizarea tehnicä a ing. Venera Dumitrescu, duce mai departe, in lume,
concluziile documentate ale — Culturii Zalmoxiene — care dominä antichitatea.
Este suficient sä amintim cä elevii lui Pitagora s-au instruit in sco1ile
Zalmoxiene (vezi Platon) si de asemeni putem mentiona cä Eminescu a fost cel
dintâi zalmoxolog. Sarmis — craiul si Getuza (Getuta) — cräitä, vor sta marturie
peste veacuri.
Dupä ce
am aflat de marea cetate a lumii Roma Veche, din actuala Moldovä (România) am
inteles de ce Vasile Alecsandri, Mihai Eminescu, Preotul Alexei Mateevici au
scris intr-o limbä atât de frumoasã. Este limba
Dacoromânitor.
Cea mai
frumoasä, cea mai veche, si cea mai raspanditã limbä (dupä Herodot) si cea mai
interesantä de pe Terra este Limba Dacoromanä, evoluatã. Ea stä la baza tuturor
limbilor zise, romanice si nu dupa multã vreme va fi invatata si studiatã de
inteleptii lumii.
10
Aug.1998 -
Pr.
Dumitru Bälasa
Dragãsani
—
cercetator istoric —
ROMA
VECHE
— Prelegere
—
„Prelegere pe
scurt
despre
domnii Moldovei
... De
când s-a inceput Tara Moldovei... in anul 6867 (—1359).
Din
cetatea Viniteai (jud. Fàgaras) s-au inapoiat doi frati, voievozi Roman si
Vlah(ata), care find de credintã crestinä au fugit de prigoana ereticilor
impotriva crestini1or, si au venit la locul numit Roma
Veche.
Si au
zidit cetate, Roman, dupà numele säu...
Si
si-au trait anii, ei si neamul lor (in pace) pânä ce papa Formos (891—896) s-au
despartit de Ortodoxie a trecut la Latinie.
Si dupä
despàrtirea de legea lui Hristos, latinii si-au intemeiat cetatea nouä si au
numit-o Roma Noua (sau Noul Rimâ)...
Si au
chemat la dânsii, la latinie, pe Romanovici (urmasii lui Roman). Dar Românii
nu-au vrut. Si au inceput sa facä räzboi mare cu dânsii...
Si nu
s-au despärtit de credinta lor in Hristos.
Si din
vremea aceea a tot fost in rãzboi, pâna la domnia lui Vladislav craiul Ungariei
(1077— 1095). Iar Vladislav craiul era nepot de frate lui Sava arhiepiscopul
Sârbilor si a fost botezat de dânsul. Si pästra credinta lui Hristos in tainä.
Dar dupà lirnbä si dupä orânduiala cräiascä era latin.
Si in
anii domniei lui Vladislav s-a ridicat räzboi de cãtre Tàtari impotniva
Ungurilor, de la cneazul Neimet (=Mamet han tátar) din locurile sale in care
rätàceau, de La rãul Prut si de la râul Moldova. Si a trecut peste munti inalti
si de-a curmezisul Tärii Ardealului
unguresc si au ajuns la râul Mures si s-au oprit acolo.
Si
auzind craiul unguresc, Vladislav, despre nävàlirea Tàtarilor, a trimis in grabà
la Roma, la impàrat si la papa ca sã-i vinä in ajutor. A trimis si la Romanii
Vechi la Romanovici. Rornanii Noi si Romanii Vechi s-au adunat impreuna si au
venit in Ungania, in ajutorul craiului Vladislav. <Scrisoarea Papii trimisä
lui Vladislav>
Romanii
Noi (papistasii) au trimis o scrisoare, in taina, lui Vladislav, al Ungariei,
numit Tesàtura de Aur. Romanii Vechi au räzboi cu noi pentru credintà (si) n-au
vrut sà fie cu noi in legea romanà cea nouã, si trãiau in credinta greceasca, in
Roma Veche. Iar acum ei toti au venit cu noi la tine, in ajutor. Numai femeile
si copiii rnici au rãmas in Roma Veche. Iar noi suntem cu tine de-o lege. Cu
prietenii tãi suntem impreunä prieteni si dusmanilor täi suntem dusmani. Iar pe
ei sä-i trimitt inaintea tuturor oamenilor (= a ostasilor) impotriva Tätarilor,
ca ei sä fie- ucisi. Dacã Dumnezeu ii va scäpa pe acestia (pe Vechii Romani), tu
sà-i asezi la tine, in tara ta, ca ei sä nu se mai intoarcä la Roma Veche. Iar
pe femeile si pe copiii lor ii vom lua la noi in legea
romanä.
Si
netrecand multá vreme, a fost o lupta mare a lui Vladistav craiul Unganiei, cu
Tàtarii, cu cneazul Neimet, La raul Tisa. Si au pornit Romanii Vechi inaintea
tuturora, si dupä ei multi oameni, Unguri si Romani de lege latinä. Si i-au
bàtut pe Tãtari mai intâi Romanii Vechi si dupá aceea Ungunii si Romanii. Si au
cäzut putini dintre Romanii Vechi. Iar craiul Vladislav al Unganiei s-a bucurat
foarte mult de acest ajutor al lui Dumnezeu, iar Romanilor Vechi le-a dat
privilegiu si i-a miluit foarte mult pentru vitejia lor. Si le-a arãtat
Scrisoarea Romanilor Noi ce scria despre ei si despre femeile lor. Si i-a chemat
ca sa-i slujeascä lui (in armatä) ca sà nu se ducä la Roma Veche, sa nu piarà de
pe urma Romanilor Noi. Si uitându-se in scrisoarea craiului, nu aveau incredere
si au cerut de la crai sà le dea voie sä trimità sa cerceteze Roma Veche: Oare
mai sunt femeile si copiii lor sau nu ? Si s-au dus trimisii si s-au intors
curand si le-au spus: Cetatea noasträ, Roma Veche a fost dãrâmatä si femeile si
copiii nostri iau luat Romanii Noi in legea latinä.
Ei deci
s-au inchinat Craiului Vladistav, rugându-l sä nu-i impingä la legea latinä si
sã le dea voie sä-si tie legea crestinã greceascä, si sa le dea pãmânt pentru
trai.
Iar
Vladislav i-a primit cu bunavoie si le-au dat pãmânt in Maramures intre râurile
Mures si Tisa, locul numit Cris. Si aici sau asezat si s-au adunat
Românii.
Si au
trait aici si si-au luat femei din Ungaria din legea latinä (trecute) la legea
crestinä (ortodoxà) panà in ziua de astãzi...
Si
intre ei era un barbat intelept si viteaz, anume Dragos. Si a pornit cu ceata
lui de ostasi la vânätoare de fiare. Si au aflat sub munti inalti, urma unui
taur. Si au pornit pe urma bourului prin munti inalti si au trecut peste
plaiurile inalte, adicä munti si au ajuns pe urma bourului la locuri de ses si
frumoase. Si au prins din urma càlãri pe bour, la un râu, pe mal sub o salcie si
l-au omorât. Si s-au ospätat din vãnatul lor.
Si le-a
venit de la Dumnezeu in inimä gândul sa-si caute loc de trai. Si s-au asezat
aici si s-au unit intr-un singur gand si au hotärât cu totii sä rämânä aici. Si
s-au intors, inapoi, au spus tuturor alor sai despre frumusetea tarii si despre
râuri si despre izvoare ca sä se aseze acolo. Si ceata lor de ostasi a laudat
gândurile lor si sau hotàrât sa se ducã acolo unde fuseserã ei. Si au cercetat
locul, pentru cä era loc pustä si la marginea tinutunilor in care rataceau
Tätarii. Si s-au inchnat craiului Vladislav al Ungariei, rugându-l sa le dea
drumul sä plece.
Iar
craiul Vladislav le-a dat drumul cu mare miluire.
Si au
iesit din Maramures cu toatä ceata de ostasi si cu femeile si copiii, peste
munti mari, când täind padure, când dând pietrele in laturi, si au trecut peste
munti cu ajutorui lui Dumnezeu si au ajuns la locul in care Dragos ucisese
bourul. Si le-a placut (locul) si s-au asezat acolo. Si au ales din ceata lor de
ostasi pe un bärbat intelept, Dragos si l-au ridicat domn-voievod al lor. Si de
atunci s-a inceput (in Roma Veche) tara Moldovei.
Si
Dragos voievod a stabilit cea dintâi asezare pe râul Moldova. Si dupa aceea, a
intemeiat asezarea Baia si alte vetre de locuit pe rauri si la izvoare. Si si-a
fàcut pecete voievodalá pentru toatä tara, cu capul de zimbru. Si a domnit ca
voievod doi ani.
Si dupä
dânsul a domnit fiul sãu Sas voievod, patru ani.
Si dupà
Sas, fiul lui Latcu opt ani (c. 1367— 1375).
Si dupà
aceea a domnit voievod, fiul Musatei, saisprezece
ani(c.1375—1392).
Si dupä
dânsul (a urmat) fratele lui Petru, Roman (voievod) trei ani
(1392—1394).
Dupä
dânsul a domnit fratele lui, Stefan sapte ani (1394—1399). Si dupä dânsul a
domnit Iuga voievod doi ani (1399— 1400).
In anul
6915 (1407) a domnit Alexandru voievod 32 de ani si 8 luni (1400 iunie — 1432
ianuarie).
Dupä
dânsul, Ilias voievod, fiul lui cel mai mare a domnit singur doi ani si 9 luni,
iar cu fratele säu Stefan (voievod) a domnit impreunä 7 ani (1432 ianuarie —
1429 septembrie).
Stefan
voievod a prins pe fratele sãu Ilias voievod si l-a orbit, iar Stefan voievod,
dupà fratele säu, a domnit 3 ani (1433 octombrie — 1435
august).
Si i-a
taiat capul lui Stefan, Roman, fiul fratelui sãu Ilias
voievod.
Si a
domnit Roman un an. Si dupà dânsul a domnit Petru, fiul lui Alexandru voievod,
un an.
Si
Petru (voievod) a dat cetatea Kilia Ungurilor.
Si dupä
el a domnit Ciubár voievod 2 luni.
Dupá el
a domnit Alexandru voievod, fiul lui Ilias, voievod 4 ani.
Dupà
Alexãndrel voievod a domnit Bogdan voievod, fiul lui Alexandru voievod si tatãl
lui Stefan voievod, 2 ani.
Si i-a
täiat capul Petru voievod numit Aron. Iar insusi Petru voievod a domnit 2
ani.
Si in
vremea lui s-a inceput sä se dea darea turceascä si dupä câtäva vreme i-a tàiat
capul Stefan voievod, fiul lui Bodan voievod.
In anul
6973 (1465), Stefan voievod, fiul lui Bodan voievod a luat inapoi cetatea Chilia
de la Unguri.
In anul
6992 (1484) a venit impäratul Baiazid al Turcilor si a luat de 1a Stefan douä
cetäti Kilia si Cetate Albá.
In anul
7005 (1497) venit craiul lesesc Albert asupra lui Stefan voievod si s-a impäcat
cu inse1äciune si a pornit in tara lui prin locuri nevatamate. Si i-a ajuns din
goana din urma, Stefan voievod, la Bucovina l-a bàtut in anul 7012 (1504) iulie
a räposat Stefan voievod. Iar Stefan voievod a avut 4 fii: Petru Alexandru (si)
doi Bogdani.
Iar
dupa dânsul inceput sä domneascä fiul säu Bodan.”
COMENTARIU
Am
prezentat Cronica moldo—rusã, tipäritä de P. P. Panaitescu in volumul intitulat
Cronicele slavo—romane din sec. XV—XVI, publicate de Ion Bogdan, in Editura
Academiei Republicii Populare Române, Bucuresti, 1959, p. 152—161, text chirilic
si traducere. Ea formeazä, al 13-lea capitol al letopisetu1ui rusesc
Voskresenskaia Letopis. Este vorba de o fericitä intâmplare, prin care aceastä
cronicä dacicä a scäpat de pârjolul declansat de papalitate, in special al
Cruciadei a IV-a, sustinutä de oribila Inchizitie. Activitatea papalä de
distrugere a Ortodoxiei si a culturii ci in general, si la nord de Dunãre, in
special, a durat pãnä in anul 1330, când Basarab Voievod, in arhicunoscuta lupta
de la Posada, a dat ultima loviturä armatelor papale ale Apusului, conduse de
Carol Robert.
Repet,
printr-o fericità intâmplare, aceastä cronicä anonimä, pe care eu am intitulat-o
ROMA VECHE a fost scãpatà de la distrugerea sistematicä desfàsuratã de
papistäsie. Este probabil cä ea sau textul ei lärgit sä se pãstreze inca in
Arhivele Secrete ale Vaticanului.
Aceastä
Scazanie sau Prelegere — o lectie didacticä, aduce o noutate veche in Istoria
Universalã.
Stiam
ca dupa ultimele cercetäri arheologice, cel mai vechi popor a fost acela al
Dacilor, VECHEA EUROPA, dupä concluzia marilor arheologic si cercetätori:
Constantin S. NicolaescuPlopscot; Dr. Dardu Nieoläescu-Plopscot; Vasile
Boroneanh Marqa Gimbutas din Los Angeles, Mircea Ticleanu, urmati de Nicolae
Copoiu, Radu Carpianu, Iordache Moldoveanu, Gabriel Gheorghe, Paul Tonciulescu,
Zenobie Gárlugea, Nicolae Bránzan, Nicolae Diaconu, Horia Munteanu, Ionica Tene,
Luca Manta, Zoia Elena Deju, J’ènera Dumitreseu, Petre Popescu Gogan, Pr. Ion
Marinescu, Adrian Marinescu, Jon LaM,; Pr D. Bàlasa si multi altii. Stiam zic,
cä Vechea Europa isi avea Centrul in Corona Montium, Cetatea Soarelui —
Sarmisegetuza, Valea
Nandrisului, Pesterile toate,
indeosebi Pestera Muierii, Chindia, ca si localitälile Dragoesti. (jud. Olt),
Acidava (jud. Romanali), dar in special Tärtaria (jud. Alba) cu tabliLele
ceramice datate Intre 8—1 2000 de ani etate. Toate acestea vorbesc de
stràvechimea
Dacilor. Nu gresim dacä inlocuim
termenul de, ctrian cu cel de carpato-dunärean (Nic. Miulescu, Dada — Tara
Zeilor, p. 62).
Austratanthropus Olteniensis, cu
prima statiune australanthropopithecianä cunoscutä pe continentul Europa, cu
Bugiulestii judetului Vâlcea sunt
suficiente dovezi privitoare la strävechimea acestei civilizatii care se ridicä
La 1,8—2.000.000 de ani.
In ceea
ce ma priveste, lämuresc pe onoratul cititor, cä am
pus de
acord concluziile arheologilor cu documentele literare antice si etnoistorice
nevalorificate de cercetâtori.
Am
scris despre regina DOKIA (Dacia), despre regina HESTIA (Vesta), despre ZALMOXA
— cel dintâi rege dac cunoscut nominal, (vezi Pr. D. Bälasa, De la Zalmoxis la
Isus Hristos, Editura Cuget românesc, 1993; Avant Post despre LER (Galer)
Imparatul Daciei Man (Vezi Revista de etnografie si folclor Edit. Acad., 1995,
2), despre VLAH (ernus) mare rege ca noutati. Sunt recunoscãtor moral domnului
Dan Berindei, domnului Alexandru Dobre (pe care regret cä nu-l cunosc personal)
si domnului Ion Dragoescu (de La revista, Albina) care au apreciat rezultatul si
concluziile mele in problemele de Istorie Universalä.
De
asemenea multumesc doamnei Lidia Bârsan pentru editarea lucrärii mele Tara
Soarelui sau Istoria Dacoromaniei, in editura Kogaion, Bucuresti, 1997, in care
am prezentat ROMA VECHE. Nu este vorba de Roma peninsularä, cum s-ar putea
crede. Este vorba de o noutate senzationalä! Pe vatra orasului Roman din
Moldova, lângä confluenta Siretului cu Moldova, la est de Carpati, in calea
migratorilor, s-a aflat cândva una din cele mai vechi fortärete ale Vechii
Europe, ROMA VECHE, cetate dacicä (lãnga Petrodava). Cred cã Ramidava (Romidava)
inregistratä de marele geograf Ptolomeu (c. 90 — c. 163) poate fi identificatà
cu Roma Veche (Fontes, I, 545 — oras in Dacia). Dacã Ramidava ar fi altä asezare
similara, Cu atât mai bine.
ROMA
VECHE, aflatä cândva pe vechea vatrã a orasului Roman, (din judetul Roman —
desfiintat de comunisti), reprezintä pentru cultura mondialã una dintre pietrele
unghiulare nevalorificata de cercetatorii nostri. Este vorba de o informatie
categorica pe care ne-o prezintä asa zisa Cronicà moldo—rusâ (pe care eu am
numit-o Roma Veche — 0 cronica ortodoxá dacicä),Prelegere. Textul s-a pästrat in
mai multe exemplare ca o anexä la cronica ruseascä intitulata Voskfresenskaia
Lietopis, in care formeaza capitolul 13 (Vezi Cronicele slavo-romdne din sec.
XV— XVI, publicate de Ion Bogdan, Editie revazuta si completatä de P.
P.
Panaitéscu, Editura Academiei,
Bucuresti, 1959, p. 152—161). Este vorba de mai multe manuscrise pastrate patru
la Petrograd si trei La Moscova. Dintre ele, trei, in foto se pästreazä la
Academia Romana din Bucuresti.
Este
intr-adevär, rezumatul unei Cronici Qrtodoxe dacice, pierdutã sau distrusä de
Inchizitia papalä, intre anii 891 si 1330. Oricum, ea reproduce esentialul de
care istoriografia trebuie sã tinã cont. Nevalorificarea ei a fost o mare pagubã
pentru cultura si Istoria Universalã.
In
Moldova actualä exista, locul numita Roma Veche =meastonaritaemoe Stäräii Rimâ
(p.154).
Aici —
dupä Cronica ortodoxä — doi duci, frati, Roman si Vlah(ata) de credintä crestinä
ortodoxa au sosit in cetatea Vinetia din cauza prigoanei papistasilor. Am crezut
cä este vorba de Venetia italianä, asa cum multi an crezut. Ce cäutaserä cei doi
frati in Venetia italicã ? Am gândit cä au fost cumva ostateci luati de armatele
papale: doi fii de voievozi dacoromani.
M-am
intrebat: De ce s-au oprit ei in Roma Veche (din actuala Moldova) si cum de au
devenit stãpani si au rezidit o veche cetate (Roma Veche) pe care au numit-o
ROMAN? Am citit Cronica Ortodoxã dacicâ de mai multe ori. Am harta Dacoromâniei
(României) din Ghidul drumurilor (lucrat de Ion Cämäräsescu, Bucuresti, 1928) si
am gàsit in judetu1 Fagäras localitätile Venetia de Jos si Venetia de Sus si
pârâiasul Venetia afluent al Oltului, douä localitäti (plansa 21, 20 si 3 c.) in
1968 s-a facut o nouä orânduire administrativã. Fãgärasul a trecut de judetul
Brasov. La Ion Iordan, Petre Gistescu si D. I. Oancea. -Indicatorul..., p.269,
gäsesc inregistrate: 1.Venetia — sat desfiintat, inglobat la satul Lemnia, com.
Lemnia, jud. Covasna. Ultimul sat la est de Tg. Secuiesc spre Bacäu. 2.Venetia
de Jos — sat, com. Päräu, jud. Brasov (lângä pârâul Venetia) (sic!). 3.Venetia
de Sus — sat, com. Päräu, jud. Brasov.
0 parte
din judetul istoric Roman a fost trecutä de judetul Neamt. I. Constantinescu, in
Romania de la A la Z, dictionar turistic (Editura Stadion, Bucuresti, 1970, p.
417), inregistreazã VENETIA DE JOS (16), sat, comuna Parau, judetuL Brasov,
situat in stãnga Oltului... Statiune balneoclimatericà sezonierä. Altitudine 450
m. Stabilimentul de ..... .“
Cred ca
aici sau in jurul acestei statiuni se afla, cetatea Venetia (pe malul pârâului
Vinetia), de care aminteste Cronica Ortodoxä. De aci, din cauza prigoanei au
plecat cei doi frati Roman si Vlah(ata). Au trecut muntii si s-au oprit la locul
cunoscut sub numele de Roma Veche. Aci au rezidit vechea cetate si i-au zis
Novo—grad — Cetatea Nouä, sau dupä numele ctitorului de acum, Roman, Cetatea
Roman. Locuitorii cetatii, ridicatä pe vatra Roma Veche s-au numit Romani. Pe
parcurs spre a-i deosebi de Romanii italici, cronicarul i-a numit Romanii Vechi
sau Vechii Romani. Este destul de clara situatia ce prezintä autorul acestei
cronici.
Cercetätorii, dintre care unii
sträini: Bising, Benku, Fouino, Bonfiniu, Gantemfr Wolf citati de Gr. Tocilescu
(vezi M.D.G., V, p.265) se ocupaserä de aceastä cronicä. Unii chiar avansaserä
niste ipoteze deosebit de interesante, in ceea ce priveste toponimuL Roma Veche.
Cei mai multi s-au oprit asupra celor doi duci, Roman si Vlahale si au neglijat
esentialul: Roma Veche si Venetia (de langá Brasov si Fagaras). Confundatä cu
Venetia italicä. Istoricii sträini au tras concluzii
eronate.
Este
vorba de niste consemnäri autentice, Romanii Vechi au razboi cu latinii pentru
credintá si ei, n-au vrut sa fie cu noi in legea romaná, cea nouä, ci sã
trãiascä in credinta greceascä, in Roma Veche. Cetatea Roma Veche a fost
dãrámatä de câteva ori, ultima data de Tätari (inainte de cunoscuta invazie din
1241, a Hoardei de Aur). In aceastä cronicã. Roma Veche este mentionatä de sase
ori. De asemenea, Romanii Vechi sunt mentionati de mai multe ori. Este de
asemenea mentionatä Roma Noua (Noväi Rimâ) in timpul papii Formos (891-896),
care s-a despärtit... de la Ortodoxie la legea latinä. Si dupã despârtirea de
legea lui Hristos, latinii si-au intemeiat o cetate noua si au numit-o Roma
Nouã, paralel cu Constantinopolul de mai târziu.
Deci
inainte de marea schismä, a existat o altã despartire a Apusului papal, de legea
lui Hristos.
Ceea ce
ne intereseazä indeosebi, este faptul consemnat de cronicarul ortodox — si
anume, cä Roma Veche, ca si Venetia, era in Dava nord-dunäreanä. Roma Noua
locuitä de papistasi in secolul IX (in timpul papii Formos) era amintitä o
singurä data. Regele Ungariei, la nävälirea tatarilor a trimis in grabä la Roma,
la impärat si la papa (vezi Cronicele slavo—románe ..., p. 158 si textul nostru
p. 3). Este vorba desigur de Roma italicä.
Dupä
Cronica ortodoxà dacicâ: Roma Veche, este vorba de Roma Nouä in timpul lui
Formos si de Roma Nouä Constantinopolul ocupat de papistasi in timpul papii
Inocentiu al Ill-lea, La 1204, in timpul Cruciadei a IV-a. Mult mai târziu se va
numi Roma Nouä, Moscova.
Interesant de retinut este faptul
cä insusi regele Ungariei Vladislav (1077—1095) pästra credinta lui Hristos —
ortodoxia —in tainâ.
Locuitorii strävechii asezari, din
Roma Veche, apar sub numele de Romani credinciosi ortodocsi, iar Latinii, cu
Roma peninsularä, sunt socotiti de cronicar despartiti de legea lui Hristos,
(Vezi textul de mai sus).
Roman si
Vlah(ata)
Dupã ce
P. P. Panaitescu scria cã Importanta acestui letopiset al Moldovei este redusä,
deoarece este mult prescurtat fatä de celelalte cronici moldovenesti o singura
stire se aflã in aceastä cronicá fatä de celelalte cronici: existenta a patru
fii ai lui Stefan cel Mare... Roman si Vlahate sunt noii eponimi ai celor douã
state romanesti, Moldova si Tara Romaneascã (Vezi Cronicele slavo—romane..., p.
154, vezi si textul nostru p. 1.)
Câti
voievozi, Romani si Vlahi vor fi fost, Dumnezeu stie.
In
1247, cälugärul franciscan Giovani de Piano del Carpini, in drumul sau de
inapoiere la curtea hanului (Hoarda de Aur), intálnea doi duel, cu numele de
Roman si Olaha (Gh. Brätianu, Traditia istorica..., 1945, p. 156—157). Ei au
fost considerati voievozi români, unul moldovean si altul muntean. Este vorba de
doua eponime (Vezi si Radu Popa in vol. Istonia militara a poporului roman, I,
p. 356), care au fost interpretate diferit.
Esentialul Cronicii ce am prezentat
este localitatea Roma Veche, cetate a Ortodoxiei distrusã de tätari, odatä, si
altä data de papistasi, ca si Venetia fàgãrãsanä.
LAMURIRE
Am
cunoscut Cronica prezentatá mai sus. Stiam ca Roma Veche din Dacoromânia fusese
comentatä de multi, dar dacä, marii nostri istorici nu au luat in seamä aceastà
importantä consemnare, nu am avut curajul sã infrunt pe Tocilescu, pe Parvan, pe
Iorga, pe Giurescu etc. Aveam douäzeci si ceva de ani.
De abia
dupa ce m-am convins de orizontul strâmt in care s-au desfasurat profesorii am
reluat punctele cardinale si am precizat erorile de istorie universalâ si
nationalâ, care prejudicia continuitatea si i-am inaintat Academiei. Am pornit
de la realitäti precis documentate:
Hestia
regina si apoi zeitä a grecilor (sic!), Belaginele sau Legile Frumoase, Regele
Zalmoxa, Scoala Medicalá Zalmoxianä, Juramdntui lui Hipocrat, Farmacoanele si
Epodeie (incantatiile-descântecele) medicilor daci, care erau superiori
medicilor greci (sic!), Ler Imparatul Daciei Marele (Galer 1, +3 11) — Clwia de
boltà a continuitâtii Dacoromanilor (din Asia Mica pânä in Iberia), Viai
(Vlahernus) rege al Dacilor, Boia regina — fosta sotie a lui Vlah, Marele
dezastru provocat de cruciada a IV-a cu desfiintarea Ortodoxiei crestine (pentru
57 de ani in Constantinopol, si pãna in 1330, la Dunãre, când papistasii au
distrus toate arhivele, toate cronicele dacoromâne (Vezi Pr. D. Balasa sansele
pierdute, in revista Albina, 1996, aprilie; Pr. D. Balasa, Tara Soarelui sau
Istoria Dacoromaniei, 1, p. 148—150). De aceastã data, infruntând ignoranta, am
prezentat concluziile mele — cu constatarea tristä ca alte neamuri isi
construiesc un (recut fictiv iar noi avem o glorioasa Ginta, Ginta Dacoromana,
documentata, cum am aratat in Studiul, Dacii de-a lungul mileniilor si nu am
valorificat-o! Am ajuns din cauza conducãtorilor sä repetam ca ne tragem de la
Rim, ca adicã suntem migratori, Muntii nostri aur poartà / Noi cersim din
poartá-n poartã..., dar cred cã s-a terminat cu intunericul si se lumineaza de
ziua.
Roma
Veche si Vinetia, douä antice cetati dacice, au fost in Dacia nord dunãreanâ.
Impreuna cu Ler Impáratul Daciei Mari, cu papa Fortnos, in Cruciada a IV-a din
1204 si Posada din 1330, sunt pietre unghiulare ale marelui edificiu DACOROMANIA
MULTIMILENARA?
Repet:
A nu valorifica aceastä cronica este o eroare fundamentalä. Ea pagubeste
patrimoniul si continuitatea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu