Dacii, în cel mai prestigios loc al Imperiului Roman
După războaiele daco-romane, în inima
Romei, împăratul Traian a ridicat un for unde au fost aşezate zeci de
statui de daci. Niciodată în istoria imperiului, romanii nu au construit
ceva pentru a omagia "popoarele barbare" învinse, aşa cum au făcut în
cinstea strămoşilor noştri. Forul lui Traian este un edificiu ridicat în
semn de respect şi admiraţie pentru cel mai puternic şi de temut
adversar al lor.
-
Forul lui Traian - reconstituire realizată de specialişti americani şi italieni
Apolodor din Damasc a ridicat un arc de triumf, cu trei intrări, în
centrul forului a fost aşezată statuia ecvestră în bronz aurit a lui
Traian şi pe margini un portic decorat cu busturi de daci captivi, între
care şi cel al lui Decebal. Forul lui Traian cuprindea Basilica Ulpia
şi Columna lui Traian. Forul lui Traian a fost construit între anii 106
şi 112, datorită imensei prăzi de război de aur şi argint luată de la
daci, şi s-a păstrat intact până în secolul al VI-lea. De-a lungul
timpului, statuile de daci au fost luate din acest for şi păstrate în
Muzeul Vaticanului, Muzeul Luvru sau alte muzee din Florenţa, Napoli,
Berlin, Praga, Copenhaga, Sankt Petersburg şi chiar, mai târziu, în SUA.
De asemenea, multe dintre statui sunt păstrate în colecţii de stat şi
private. În luna iunie a anului 1998, la Roma, au fost realizate
săpături arheologice în Forul lui Traian, într-o zonă care nu fusese
cercetată până la această dată. În urma săpăturilor au fost scoase la
lumină trei sculpturi de daci, dintre care două statui acefale şi un
cap. Din cele aproximativ 100 de statui din Forul lui Traian, multe
dintre ele au fost pierdute, distruse în mod natural (cutremure,
degradarea forului) sau în mod voit, şi alte statui care stau încă în
umbră, aşteptând a fi scoase la lumină.
Numărul însemnat de statui de daci a atras atenţia istoricului I.I.
Russu, al cărui studiu "Daco-Geţii în Imperiul Roman" este unul lacunar,
şi a cercetătoarei Jutta Pinkerneil, care, de asemenea, are un studiu
incomplet, fără ilustraţii, "Studien zu den Trajanischen
Dakerdarstellungen". Existenţa acestor reprezentări ale dacilor, precum
şi noile descoperiri din Forul lui Traian din Roma l-au determinat pe
cercetătorul român Leonard Velcescu să întreprindă un studiu dedicat
reprezentărilor strămoşilor noştri. Acest subiect a constituit teza de
doctorat în istoria artei susţinut la Sorbona şi École Pratiques de
Hautes Études din Paris.
Aproape 100 de statui de daci au împodobit Forul lui Traian
Studiul istoricului de artă Leonard Velcescu, "Dacii în sculptura
română. Studiu de iconografie antică", publicat în limba română în anul
2008, aduce noi perspective în cunoaşterea corectă a trecutului nostru,
încă lăsat întru întuneric şi nevalorificat de istoricii români. Este
foarte interesant faptul că statuile de daci au fost realizate de
artiştii romani când arta romană era la apogeu, fapt ce l-a îndemnat pe
istoricul român să aducă la cunoştinţa tuturor faptul că romanii le-au
adus dacilor un omagiu pentru vitejia lor, pentru că după zeci de ani în
care au purtat atâtea campanii pentru a înlătura "pericolul de la
Dunăre" au reuşit să ocupe o parte din teritoriul lor şi să ia o imensă
pradă de război.
"Statuile monumentale de daci au împodobit tot perimetrul Forului lui
Traian, având rol de false cariatide, fiind situate la nivelul aticelor
porticurilor curţii interioare, deasupra fiecărei coloane de susţinere a
galeriilor acestor porticuri şi la nivelul faţadei exterioare (partea
sudică) a Basilicii Ulpia. Forul lui Traian de la Roma a fost construit
în şase ani de Apolodor din Damasc. Este un fapt excepţional pentru că
niciodată romanii nu au construit atâtea statui de daci, aproximativ
100, pentru "lumea barbară" şi la aşa dimensiuni. Este un avantaj foarte
mare din punct de vedere al calităţii artistice pentru că în vremea
împăratului Traian arta romană era la apogeu, mai ales portretul.
Statuile monumentale au fost realizate după prizonierii daci, deci,
modele reale. Se ştie că după cuceririle unor părţi din Dacia au fost
duşi la Roma prizonieri care au servit drept modele pentru artiştii
romani. Astfel, imaginea demnă a dacilor a fost plasată în locul cel mai
prestigios al lumii romane, în inima Romei, în Forul lui Traian, şi
această imagine nobilă a poporului dac a reuşit să învingă factorul
distrugător al timpului şi să ajungă până în zilele noastre, fapt foarte
important şi de mare valoare pentru istoria reprezentărilor antice ale
dacilor în arta romană şi a culturii României", a explicat istoricul de
artă Leonard Velcescu.
Războaiele romanilor cu dacii au fost cele mai grele
Reprezentările de daci "vorbesc" prin imaginea lor de identitatea
noastră şi astfel existenţa lor trebuie să fie valorificată cât mai
mult, mai ales că romanii nu au făcut niciodată atâtea reprezentări
monumentale pentru lumea barbară, cu excepţia celor realizate în cinstea
dacilor. "În Antichitate erau nişte canoane sau legi potrivit cărora nu
aveai voie să sculptezi statui mai mari decât împăratul. Aceste statui
cu reprezentările dacilor sunt de dimensiunea împăratului şi chiar,
incredibil, mai mari, s-a ajuns la o dimesiune de 3 metri. Te întrebi
cum aceste statui au ajuns să împodobească cel mai prestigios for din
lumea Imperiului Roman. Vă închipuiţi, la înălţime stăteau statuile de
daci într-o postură demnă, am putea spune că dacii priveau de sus lumea
vie a romanilor. Logic ar fi fost ca în locul statuilor de daci să fie
aşezaţi demnitari romani, zeităţi romane şi aşa mai departe. Dar, din
moment ce nu avem izvoare scrise, ne plasăm în sfera ipotezelor
plauzibile. Cert este faptul că aceste statui există şi că au fost
aşezate în semn de omagiu sau de admiraţie. Îmi certific părerea pe baza
a ceea ce împăratul Traian a remarcat despre daci, în urma războaielor
purtate împotriva lor, cuvinte păstrate iniţial în cartea pierdută "De
bello dacico", dar fragmente din ea au fost citate mai târziu. Aşadar,
Traian spune despre războaiele cu dacii că au fost cele mai grele din
toată istoria armatei Imperiului Roman şi că dacii au fost cei mai
valoroşi războinici din lume. După cuceririle din Dacia, romanii
îndreptându-se spre Asia Mică, spre parţi, Traian îşi nota: "...când
romanii erau atacaţi de către parţi cu celebrele lor arcuri, acestea
erau nimic pe lângă săbiile curbe ale dacilor, care au provocat foarte
mult rău în rândurile armatei noastre"", reliefează istoricul de artă.
Traian, militar de profesie, şi-a dat seama de valoarea acestor
războinici daci şi a vrut să-i încorporeze pe aceştia. Este un lucru
precis că, după cuceririle romane, dacii au intrat masiv în armata
romană, au ocupat posturi-cheie în armată şi, chiar mai mult, au fost şi
împăraţi ai Imperiului Roman. Se pune întrebarea: Cum aceşti războinici
daci, mândri, care preferau să moară decât să fie umiliţi, au acceptat
să lupte în armata romană? "Din punct de vedere pertinent, Traian a
făcut un fel de contract cu ei ca să capete încredere şi a făcut acest
for pentru el şi pentru a glorifica cuceririle din Dacia cu iconografia
dacilor, construirea forului având rolul de a le arăta dacilor că
romanii îi respectă foarte mult. Astfel, le-a câştigat încrederea,
făcându-i nemuritori, dovadă că sculpturile lor în piatră rezistă până
astăzi. Acest contract este asemenea celui făcut în Antichitate cu
zeităţile, potrivit căruia ei se dedicau zeilor pentru a le fi bine.
Aşadar, contractul stipula glorificarea dacilor, dar cu condiţia
intrării lor în armata romană. Acest lucru s-a întâmplat mai târziu,
când trupe auxiliare şi cavalerie dacă cu steagul dacic au intrat în
armata romană, chiar şi în timpul lui Constantin cel Mare şi mai
târziu", a arătat Leonard Velcescu.
Imaginea "barbarilor" daci
Trebuie precizat că termenul "barbar" în viziunea grecilor se aplica
persoanelor din afara teritoriului lor, pentru ca mai târziu pentru
romani, pe lângă aceeaşi semnificaţie, termenul "barbar" să reprezinte
inamicii imperiului. Statuile cu daci din Forul lui Traian sunt însoţite
cu inscripţia "prizonier dac", iar reprezentările de daci nu sunt
niciodată aceleaşi, ele fiind veritabile portrete. "Deşi există această
inscripţie de "prizonier dac", aceasta nu înseamnă că aceştia erau
într-adevăr toţi prizonieri, deoarece dacii, indiferent de condiţia
socială, sunt reprezentaţi într-o poziţie demnă, cu mâinile împreunate,
nu legate, precum alţi prizonieri barbari, poziţie care se observă şi
astăzi la ţăranii noştri. Când am mers prin Mehedinţi, de exemplu, şi
voiam să fotografiez un ţăran în costum popular, deoarece aducea foarte
mult cu portul strămoşilor noştri, precum şi chipul, după ce se aranja,
lua o poziţie asemănătoare reprezentărilor dacice din Forul lui Traian,
având mâinile în dreptul pântecului, aşezate una peste cealaltă. De
aceea spun că această inscripţie nu relevă faptul că dacii erau
prizonieri, fiindcă în cercetările mele am găsit reprezentări de
prizonieri barbari, precum celţi sau germani, care sunt legaţi cu
mâinile la spate şi în lanţuri", a mai precizat Leonard Velcescu.
Multe din aceste statui sunt realizate în marmură de culori variate, în
porfir roşu sau din alte materiale nobile, ele contribuind la fastul
unor monumente din Roma sau din altă parte. Artiştii romani nu au
încercat nici pe Columnă, nici în statui, să umilească poporul dac, spre
deosebire de trofeele unde se pot observa "barbarii" învinşi,
îngenuncheaţi, legaţi cu lanţuri şi cu capetele plecate. Aici nu se vede
acest lucru, reprezentarea clasică de trofeu, legat cu lanţuri de un
par, aici este ca o punere în evidenţă, o glorificare sau respect pentru
vitejia, credinţa lor şi alte multe lucruri pe care le ignorăm.
Aceste statui şi basoreliefurile Columnei lui Traian au fost studiate în
perioada Renaşterii şi în perioada Barocului, deoarece sunt lucrări
realizate în perioada de apogeu a artei romane. Michelangelo spunea
despre Columna lui Traian că este unică în lume ca valoare artistică.
Acest monument a avut o importantă influenţă asupra celor mai mari
artişti ai Renaşterii, asupra frescelor lui Raffaello Sanzio, de
asemenea, Rubens a studiat pe statuile dacice, Gian Lorenzo Bernini, a
cărui capodoperă - Piaţa Sfântului Petru cu acea galerie de sfinţi din
faţa Vaticanului - este o copie fidelă după Forul lui Traian, precum şi
alţi mari artişti italieni şi francezi. "Dacă cei din Renaştere sau din
Baroc au făcut şcoala studiind aceste statui de daci, de ce nu am face
şi noi acelaşi lucru?", întreabă retoric istoricul de artă.
Cercetările întreprinse de Leonard Velcescu au drept scop trezirea
conştiinţei oamenilor cu privire la păstrarea identităţii şi aflarea
istoriei adevărate, deoarece fără acestea un popor nu poate dăinui.
"Aceste statui trebuie să le facem cât mai cunoscute pentru a fi
studiate, şi, încetul cu încetul, românii să îşi dea seama de valoarea
acestora. Mă întâlnesc adesea cu istorici din Franţa care nu ştiu nimic
despre noi, de unde venim, cine am fost şi, astfel, cunoaşterea acestor
lucruri, valorificarea şi promovarea lor ne-ar ajuta foarte mult să
clarificăm situaţia şi să aducem în lumină adevărata identitate a
noastră în Europa, mai ales în contextul acesta politic, când românii au
de suferit din această cauză."
"Uitarea trecutului este consecinţa situaţiei noastre de astăzi"
Originar din oraşul Piteşti, judeţul Argeş, istoricul de artă Leonard
Velcescu este absolvent al Universităţii de Istoria Artei şi Arheologie
din Sorbona şi École Pratiques de Hautes Études-Paris (1994). A obţinut
doctoratul la prestigioasa instituţie din Sorbona în anul 2000 cu tema
"Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică". Din anul
2007, Leonard Velcescu susţine o serie de comunicări la diferite muzee,
instituţii şi universităţi din ţară pentru a face cunoscute cercetările
sale şi doreşte înfiinţarea unui domeniu de cercetare în iconografia
antică în România, domeniu ce nu prea există şi nu este dezvoltat şi
cercetat, precum şi realizarea unui muzeu care să cuprindă o secţie de
mulaje după statuile monumentale antice de daci, un muzeu unic în ţara
noastră. "Am fost un popor măreţ şi, deşi cuceriţi de alte popoare, nu
ne-am pierdut identitatea, credinţa şi i-am asimilat prin felul de a
vieţui, de comportament. Uitarea trecutului este consecinţa situaţiei
noastre de astăzi, dezorientarea, uscarea rădăcinilor noastre, a
rânduirii vieţii după dreptate şi adevăr", a concluzionat cercetătorul
Leonard Velcescu.-ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu